He guys, so over the Christmas period I got my teeth stuck into some digital art. I’d never really done it before so was excited to give it a try.
If you’ve ever tuned in to one of my streams you’ve heard me jokingly poke fun a digital art, I figured it was time I had a go myself.
I drew this image of a character I’d designed some years ago on stream, Poncho Boy (weird name, but you know how I love the P B initials). The A3 illustration took around 7 hours, from blank paper to inked. Then LadyBoh helped me scan it in and I set about painting.
I chose a limited color palette of 6 colors later upping that number to 7. Why? Well, I love the aesthetic of old-school comic books and print and I wanted to reproduce it as faithfully as possible, albeit without the color halftone.
Halftone is how CMYK (cyan (C), magenta (M), yellow (Y), and black (K)), with just four ink colors, you can use dots of each in varying size and frequency to create any color.
Here’s the finished piece:
I’m happy with the result, it looks retro, the colors are complementary, and the design is cool. I’m going to order a print to see how I like it properly. I’ll let you know in a future post.
What did I learn?
Well, was it as easy as I’d thought? In a word, yes. hahaha. Just the ability to ctrl-z undo is a godsend. Nothing is permanent in digital art, nothing. I’m so used to my mistakes having ramifications that it took a while to get used to.
One thing that did surprise me though was how much fun I had doing it. Upon finishing the piece it took a real force of will not to color another piece. Having unlimited colors, pens, and brushes, mixed with the fact that nothing would ever be a permanent mistake made it an absolute pleasure to work on. I could even go in and clean up my traditional linework. If traditional art is a highwire between two skyscrapers, digital is a highwire two feet from the ground, I could play around and experiment more than I would on a traditional painting.
Anyway friends. I hope you like the result, and that’s all from me for now.
Rob
Chicos, durante el periodo navideño me puse a trabajar en el arte digital. Nunca lo había hecho antes, así que me entusiasmó la idea de probarlo.
Si alguna vez habéis sintonizado uno de mis streams, me habréis oído bromear con el arte digital, así que pensé que ya era hora de probarlo yo mismo.
Dibujé esta imagen de un personaje que había diseñado hace unos años en el stream, Poncho Boy (nombre raro, pero ya sabéis que me encantan las iniciales P B). La ilustración en A3 me llevó unas 7 horas, desde el papel en blanco hasta el entintado. Luego LadyBoh me ayudó a escanearla y me puse a pintar.
Elegí una paleta de colores limitada a 6 colores, que más tarde aumenté a 7. ¿Por qué? Bueno, me encanta la estética de los cómics de la vieja escuela y la impresión y quería reproducirla con la mayor fidelidad posible, aunque sin los medios tonos de color.
Los medios tonos son la forma en que el CMYK (cian (C), magenta (M), amarillo (Y) y negro (K)), con sólo cuatro colores de tinta, puede usar puntos de cada uno en tamaño y frecuencia variables para crear cualquier color.
Aquí está la pieza terminada:
Estoy contenta con el resultado, parece retro, los colores son complementarios y el diseño es genial. Voy a encargar una impresión para ver si me gusta bien. Os lo haré saber en un próximo post.
¿Qué he aprendido?
Bueno, ¿fue tan fácil como había pensado? En una palabra, sí. jajaja. Sólo la posibilidad de deshacer con ctrl-z es un regalo del cielo. Nada es permanente en el arte digital, nada. Estoy tan acostumbrada a que mis errores tengan ramificaciones que me costó un poco acostumbrarme.
Lo que sí me sorprendió fue lo bien que me lo pasé haciéndolo. Al terminar la pieza, me costó una verdadera fuerza de voluntad no colorear otra pieza. El hecho de disponer de un número ilimitado de colores, bolígrafos y pinceles, junto con el hecho de que nada sería un error permanente, hizo que fuera un placer absoluto trabajar en él. Incluso podía ir a limpiar mi trabajo de línea tradicional. Si el arte tradicional es una cuerda floja entre dos rascacielos, el digital es una cuerda floja a dos pies del suelo, podía jugar y experimentar más que en una pintura tradicional.
De todos modos amigos. Espero que os guste el resultado, y eso es todo de mi parte por ahora.
Rob